Környezetbarát háztartás - én hogyan csinálom

Emlékszem az Ökokörrel kezdődött az igazi felfordulás a háztartásomban :) Ez a program a TVE - Tudatos Vásárlók Egyesülete - Ecoteams programja, melyre 2010-ben jelentkeztem, amikor megnyílt rá Magyarországon is a lehetőség. Elvégeztem a coach- tréneri - képzést aktív, gyakorlati két napos hétvégén, ami átfogó képet, kidolgozott tematikát és módszert adott a környezetbarát életmód és háztartás kialakításában, valamint remek kapaszkodókat ahhoz, hogy mennyi mindent tehetek én is a saját közegemben a környezetvédelem érdekében.



 Lehet, hogy csak egy csepp vagyok a tengerben, de mint tudjuk sok-sok cseppből áll össze egy tó, egy tenger....hogy az óceánról már ne is beszéljünk :)

Már az a hétvége is szemfelnyitogató volt, nagyon hamar beindult a háztartásom zöldítése. A következő fél évben két csoportom is lett, akikkel együtt tanultunk, lépésről-lépésre haladva a környezetbarát háztartás kialakítása programmal.

A program egyik témája a tisztító és tisztálkodószerek, kozmetikumok, vegyi anyagok. Ekkor még kevesen hittük, hogy ténylegesen vegyi anyagokat tartunk otthonainkban. Engem az első sokk akkor ért, amikor egy feladat során meg kellett számolni, hogy a fürdőszobámban hányféle termék van. Minden, kozmetikum, tisztálkodási és takarító szerek is együtt. 

Nagyon sokáig számoltam és nem akartam elhinni, hogy közel 100 termék - vegyi anyag - volt a fürdőben. 

Többféle sampon, fogkrémek, tusfürdők, ilyen kencék olyan kencék, ablaktisztító, és persze mindenféle egyéb, amiről úgy gondoltam ezek kellenek ahhoz, hogy tisztaság legyen az otthonomban :) Ó persze, próbáltam mentegetőzni, hogy két kamaszlányom van, akik mindenféle kencét használnak, és persze véletlenül sem kedvelik ugyanazt az illatú sampont.


Ismeritek Annie Leonard kis filmjeit? Több témában is készített rövid, tömör videókat, az alábbi a Tárgyaink története - The story of Stuff - érdemes megnézni. Akár gyerekekkel is!

"Az vagy, amit megveszel. A film az Egyesült Államokban készült, ahol az egy főre eső, klímaváltozást okozó széndioxid-kibocsátás a legmagasabb. Sok olyan "nem átlagos" amerikai van azonban, akinek elege van - amióta tudja, hogy elege van. A film szembemegy a "kell", a "nekem van" és a "nem tudok nélküle élni" típusú elképzeléseinkkel. Azt kéri, hogy az "eleget" válasszuk a "több" helyett."

Hát így indult, fokozatosan cseréltem le a tisztítószereket öko-szerekre, környezetbarát megoldásokat kerestem, és rájöttem, hogy semmi szükség ennyi "cuccra" :) Ha most megszámolnám a fürdőszobai termékeket, töredéke az akkori számnak. Tusfürdő helyett évek óta szappant használok, mosni mosószódával mosok, öblítéshez ecetet használok. Fogkrémet ugyanolyat használunk a párommal, nem mindenki valami más márkát :) Takarításhoz szódabikarbóna és ecet, ezenfelül illóolajok segítik a munkámat.

Most úgy érzem, hogy mind a tisztálkodás, mind a takarítás, mosás és mosogatás terén sikerült teljesen átállni. Nem egyik napról a másikra ment, kellett hozzá egyfajta eltökéltség, elkötelezettség, kellett hozzá odafigyelés, és persze tanulás és ismeretszerzés is. Szóval jó ha tudjátok, hogy ez egy folyamat, nem kell azonnal kidobni mindent. Sőt! Mindenkinek azt javaslom, hogy egy félig telt takarítószeres flakon ne a kukában végezze, sokkal inkább használjátok el, vagy felváltva, vagy öko szerekkel hígítva. Ha van egy nagy doboz mosópor azt sem kell kidobni! Kezdjétek el kevéske mosószódával hozzáadagolni, és aztán egyszer csak marad a mosószóda. Meg tusfürdő helyett a szappan, és akkor ismét egy flakonnal kevesebb :) Aki belefog és lelkesítőleg hat rá, hogy tehet saját és családja egészségéért és jó közérzetéért, egyúttal tehet a környezetvédelemért is, az a végén úgyis odajut, hogy még az arckrémét is maga fogja elkészíteni :)

Lépésről-lépésre haladva szerintem mindenkinek könnyebb. A háziasszonyoknak is, a családtagoknak is. Mondjuk úgy, hogy a pénztárcánknak is, mert a kukába dobált felesleg igazán pazarló.

Mindenki csak annyit változtass, amennyi jóleső. Simán lehet, hogy most még nem tudsz, nem akarsz lemondani a kedvenc öblítődről, de eljön még az az idő, amikor mosolyogva fogsz erre emlékezni, és mesélni róla a barátaidnak :)

Én úgy vélem és ezt tanácsolom: ne legyen erőfeszítés a környezetbarát háztartás kialakítása, hanem egy jóleső, gondoskodó folyamat, amit szívvel-lélekkel támogatni tudsz. Ha ellenállásba ütközöl akár magad, akár családtagok részéről akkor lassíts, hagyj időt mindenkinek.

Közben persze kísérletezz, egyiknek ez válik be, másiknak más termék. Van, aki mosószódával mos mindenféle ruhaneműt, van, akinek úgy könnyebb, ha más szert használ a fehérekhez, mást a színesekhez, és vannak olyan ruhadarabjai, amiket szívesen mos egy kímélő folyékony ökomosószerrel. Nem egy és ugyanazt a sémát kell követni, meg kell találni, ami a Te számodra a legpraktikusabb, és a hétköznapi rutinokba a legkönnyebben beilleszthető

Persze közben mesélhetsz a kozmetikumokban található kőolajszármazékokról, és egyéb kémiai összetevőkről, színezékekről, illatanyagokról, sokkal jobban habzást segítő vegyületekről, melyekről sok esetben kiderült, hogy sem a bőrünknek, sem a Földnek nem jó. 
A lényeg, hogy meggyőzni legkönnyebben a saját példáddal tudsz bárkit, ha mesélni tudsz róla, hogy mennyivel jobban érzed magad, amióta csökkentek, vagy teljesen kikerült a vegyi anyagok a háztartásodból. Erőltetni senkire nem lehet és nem érdemes semmilyen módszert. 

Én végül sosem kértem a lányaimat, hogy dobják ki, vagy cseréljék le, amit használnak. Ám mindig tudtunk beszélgetni ezekről a témákról, nyitottak voltak, látták, hogy a ruha akkor is tiszta és jó illatú, ha már nem a korábbi folyékony öblítőszert használjuk :) Mondhatni a saját bőrünkön tapasztaltuk meg, és váltottunk, változtattunk és haladtunk a legegyszerűbb módszerek felé :)

Márton Anikó